På denna sida:
I Sverige blev det obligatoriskt med kontrollbesiktning år 1965. Före det året kunde stickprovskontroller göras, men generellt var det varje förares ansvar att hålla sin personbil i bra skick. Fram till år 2010 var det enbart det statligt ägda aktiebolaget AB Svensk Bilprovning som utförde kontrollbesiktningar. Från och med den 1 juli 2010 är verksamheten emellertid konkurrensutsatt och det finns flera aktörer att vända sig till.
Konkurrensutsättningen går något trögt och det är fortfarande AB Svensk Bilprovning som är den mest anlitade aktören inom kontrollbesiktning. De två andra större aktörerna är Besikta Bilprovning i Sverige AB och Opus Bilprovning AB som är avknoppningar av det gamla monopolet. Myndigheten Transportstyrelsen, som reglerar alla frågor kring bilbesiktning, har 2014-2015 genomfört stickprovsbesök hos besiktningsföretagen och kontrollerna visar att de företag som besiktar lätta fordon håller en jämbördig kvalitet. Vilket besiktningsföretag du väljer spelar alltså egentligen ingen roll.
Listpriset för en kontrollbesiktning av personbil varierar mellan 295 och 600 kronor (inklusive moms) beroende på hur villkor kring exempelvis boka tidigt och drop-in-besiktning ser ut.
Vid bilbesiktning hos besiktningsföretag för personbilar i Sverige ingår i besiktningsmannens uppdrag att kontrollera att däcken inte är skadade samt att mönsterdjupet är tillräckligt utifrån fastställda regler. En kontroll av att bilen (eller släpkärran) inte har både sommardäck och vinterdäck med dubbar på samtidigt görs också. Någon kontroll av däckdimensionen görs dock inte alltid. Skulle besiktningsmannen emellertid upptäcka att dimensionen är fel och att detta gör att risk för haveri kan uppstå måste besiktningsstationen utfärda körförbud. Att dimensionen är rätt (läs mer om detaljerna nedan) är således mycket viktigt.
Det är fullt tillåtet att lämna in bilen för besiktning även om reservdäcket sitter på. Att notera i detta sammanhang är att reservdäck alltid måste uppfylla samma krav på exempelvis mönsterdjup som bilens ordinarie däck. När det gäller kontroll av om reservdäck finns eller inte är det inte något som besiktningsman har att utföra.
För mer information om själva förfarandet vid besiktning, gör ett besök hos Bilprovningen.se. Nedan kan du läsa mer om besiktning av nationellt godkänd personbil samt EG-typgodkänd personbil. I princip alla bilar tillverkade efter 1997 är EG-typgodkända.
Information om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för bilen går att hitta i bilens instruktionsbok, och där ska det även finnas rekommendationer för vilka däck och fälgar man bör använda vintertid. Information går även att få från tillverkaren, generalagenten och märkesverkstäderna.
Den däckdimension som registrerats för bilen är alltid tillåten, men under vissa omständigheter kan även en annan däckdimension godkännas vid besiktningen. För att en annan däcksdimension än den registrerade ska bli godkänd krävs följande.
Kraven på EG-typgodkända bilar (tillverkningsår 1997 eller senare), är betydligt hårdare än för nationellt godkända bilar och det är därmed också svårare att få igenom ändringar vid besiktningen. Däckens mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm för sommardäck och 3 millimeter för vinterdäck. Det är samma krav som för nationellt godkända personbilar och andra fordon.
Nedanstående gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning för EG-typgodkända bilar.
Senaste kommentarer