Byta till vinterdäck

Som svensk bilförare är det viktigt att känna till reglerna för både vinterdäck och dubbdäck. När måste man byta till vinterdäck och finns det någon gräns för hur länge man får ha sina odubbade vinterdäck på? När får man byta till dubbdäck och hur långt in på våren får man fortsätta köra med sina dubbdäck? Vilka regler gäller om jag vill koppla ett släp till min bil som har dubbdäck? Måste jag ha dubbdäck på min husbil eller räcker med med odubbade vinterdäck? Och vad menas egentligen med lokalt dubbdäcksförbud?

Här nedanför ämnar vi räta ut en del frågetecken rörande de svenska reglerna för vinterdäck och dubbdäck. Vi strävar efter att hålla denna sida aktuell, men lagar och regler kan ändras snabbt. För att säkerställa aktuell information rekommenderar vi ett besök hos Polisen.se (Vinter- och sommardäck) eller Transportstyrelsen (Vinterdäck).

Tid vinterdäck – När får man byta till vinterdäck?

Under perioden 1 december – 31 mars måste man enligt svensk lag ha vinterdäck, eller annan likvärdig utrustning, på bilen om vinterväglag gäller. Från och med 1 januari 2013 omfattar kravet även drivaxlarna på tunga fordon.

Kravet på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning gäller oavsett om fordonet är registrerat i Sverige eller utomlands.

Om dina vinterdäck är odubbade finns det ingen regel för hur tidigt på hösten du får börja använda vinterdäck – man får köra på odubbade vinterdäck året runt om man så önskar. Det finns alltså ingen anledning att vänta till sista minuten med att byta till vinterdäck om man kör odubbade vinterdäck. Har man däremot dubbade vinterdäck får man inte börja använda dem förrän den 1 oktober, såvida det inte är eller befaras bli vinterväglag. Mer information om reglerna för dubbdäck hittar du längre ned på denna sida.

Oavsett om man kör dubbade eller odubbade vinterdäck bör man inspektera dem i god tid inför vintersäsongen så att man vet om man behöver köpa nya vinterdäck eller ej. Om man väntar till slutet av november med att inspektera, eller tills det blir vinterväglag, riskerar man att få stressa iväg och köpa nya vinterdäck bland mängder av andra bilägare som också är ute i sista minuten och desperat vill köpa vinterdäck. I en sådan situation är det svårare att hitta fördelaktiga erbjudanden om vinterdäck som är både bra och billiga, och just de där billiga vinterdäcken man tänkte köpa kan ha tagit slut hos de lokala försäljarna. Väljer man att istället köpa vinterdäck på internet måste man alltid räkna med att de tar ett tag att få levererade, även om det idag finns säljare som levererar vinterdäck mycket snabbt efter att beställningen har lagts.

Mönsterdjup med mera

FordonKrav då vinterväglag råder
Personbil klass I

Personbil klass II (husbil) med en totalvikt på högst 3,5 ton

Lätt lastbil

Lätt buss

Släpfordon som dras av något av ovanstående fordon

Samtliga däck ska vara vinterdäck (eller ha likvärdig utrustning) och mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 3 mm.
Tunga lastbilar

Tunga bussar

Personbilar klass II med en totalvikt på över 3,5 ton

Vinterdäck eller likvärdig utrustning krävs på fordonets drivaxlar. Kravet omfattar samtliga däck på drivaxlarna.

Samtliga däck på fordonet ska ha ett mönsterdjup på 5 mm.

Obs! Framhjulsdrivna fordon måste uppfylla kraven om vinterdäck och 5 mm mönsterdjup även på den bakre hjulaxlarna.

Vad menas med vinterväglag?

Vinterväglag anses råda när någon del av vägbanan har snö, is, frost eller snömodd på sig. Glöm inte bort att även vägrenen räknas in i vägbanan.

I gränsfall är det polisen som avgör om det råder vinterväglag.

Vad räknas som vinterdäck enligt de svenska reglerna?

Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och dessutom vara märkta med M + S eller motsvarande. M + S står för mud + snow, det vill säga lera och snö. Märkningen kan se lite olika ut beroende på vilken tillverkare man köper sina vinterdäck av. Vanliga märkningar är M.S, M-S, M&S och Mud & Snow.

Enligt information från Transportstyrelsen bör grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) också betraktas som vinterdäck.

Obs! Det finns däck som är märkta med M + S (eller motsvarande) utan att de är särskilt framtagna för vinterkörning. Det kan till exempel röra sig om grovmönstrade terrängdäck. Sådana däck räknas inte som vinterdäck enligt de svenska reglerna. Även om de är grovmönstrade och på ytan därför ser ut som vinterdäck är de gjorda av en gummiblandning som gör att däcken blir för hårda när det blir kallt ute.

För att vara på den säkra sidan kan man vända sig till The Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO) eller Däckbranschens informationsråd. Båda dessa organisationer har utförliga listor över däck som räknas som vinterdäck enligt de svenska reglerna.

Är vinterdäck och dubbdäck samma sak?

Nej, vinterdäck är inte det samma som dubbdäck. Det finns både dubbade vinterdäck och odubbade (dubbfria) vinterdäck. Odubbade vinterdäck kallas ibland för friktionsdäck.

Om du väljer att köpa dubbade vinterdäck, tänk på att du måste följa reglerna för dubbdäck, som du kan läsa om här nedanför.

Det är inte tillåtet att ha både odubbade däck och dubbade däck på samma fordon.

Vad menas med likvärdig utrustning?

Lagen ställer krav på att man har vinterdäck eller likvärdig utrustning. Exempel på sådant som kan räknas som likvärdig utrustning är snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Man kan alltså byta vinterdäck mot annan utrustning om man så föredrar.

Mina däck är olika slitna – hur ska jag montera dem?

De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket eller på grund av andra faktorer bedöms ha det bästa väggreppet bör monteras bak på fordonet. Detta gäller oavsett om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. När man ägnar sig åt att byta till vinterdäck är det alltså viktigt att granska samtliga hjul för att se vilka som bör placeras var.

Undantag från kravet på vinterdäck

Det finns några speciella situationer då det är tillåtet att köra utan vinterdäck då vinterväglag gäller under vinterdäckkravperioden, men undantagen gäller endast om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.

Undantag från kravet på vinterdäck eller likvärdig utrustning:

  • Om fordonet är av en minst 30 år gammal årsmodell. (Vägtrafikregistrets information är den som gäller.)
  • Om fordonets däck har en fälgdiameter på 10 tum eller mindre. (Vägtrafikregistrets information är den som gäller.)
  • Vid färd till och från närmaste besiktningsföretag, förutsatt att man tar kortaste och lämpligaste väg.
  • Vid provkörning av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Om fordonet körs med saluvagnslicens (grön registreringsskylt) från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage, förutsatt att man tar kortaste och lämpligaste väg.
  • Vid demonstration eller försäljning av ett fordon som körs med saluvagnslicens (grön registreringsskylt).
  • Om fordonet är en tung lastbil som används i anläggningsarbete eller liknande arbete.
  • Om fordonet brukas av Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.

När är det tillåtet med dubbdäck?

Det är tillåtet att köra med dubbdäck under perioden 1 oktober – 15 april. Detta gäller även om vinterväglag inte råder.

Om det är eller befaras bli vinterväglag får man köra med dubbdäck även under perioden 16 april – 30 september.

Om du använder dubbade vinterdäck måste du alltså byta vinterdäck mot sommardäck senast den 15 april, såvida inte vinterväglag råder eller befaras uppkomma.

Dubbdäck på släpvagn

Om du kopplar en släpvagn till en personbil eller lätt lastbil, och fordonet har dubbdäck, måste även släpvagnen ha dubbdäck när vinterväglag råder. Om fordonet däremot har odubbade vinterdäck kan släpet ha odubbade vinterdäck eller dubbade vinterdäck. Det viktiga är att släpet inte har sämre väggrepp än fordonet, eftersom ett släp med sämre väggrepp än fordonet lätt kan sladda när fordonet bromsar in.

Lokala förbud mot körning med dubbdäck

Nu för tiden har de svenska kommunerna rätt att meddela förbud mot körning med dubbdäck på en viss väg eller viss vägsträcka inom kommunen. Exempel på orter där sådant förbud införts på vissa stadsgator är Stockholm, Göteborg och Uppsala. För mer information, kontakta kommunen du planerar att köra i.